بایگانی‌ها

نکات مهمی که قبل از خرید خانه باید بدانید

 انتخاب مسکن یکی از مهم ترین تصمیمات در طول زندگی هر فردی است که اگر به درستی انتخاب نشود می تواند خسارت مالی زیادی داشته باشد.و بر عکس اگر به درستی انتخاب شود می تواند موجب آسایش و رفاه فرد در بلند مدت شود.در ادامه این مطلب بعضی از نکات مهم که هنگام بازدید از ملک باید رعایت شود را با هم مرور می کنیم.

مشخص کردن بودجه

قبل از هر اقدامی برای خرید و یا اجاره خانه باید بودجه ی که در اختیار دارید را مشخص کنید.اگر قصد خرید خانه دارید این بودجه شامل کل نقدینگی و مبلغ وام دریافتی شما می باشد که در تاریخ های مشخص باید اقدام به پرداخت آن کنید.و اگر قصد اجاره ملکی را دارید این بودجه شامل یک مبلغ به عنوان پول پیش و کرایه ماهیانه است.

انتخاب مشاور املاک معتبر و حرفه ای

برای انتخاب یک ملک مناسب باید یک مشاور املاک مناسب هم انتخاب کنید.در زمان انتخاب مشاور املاک دقت کنید که آژانس املاک از مجوزهای لازم و قانونی برخوردار باشد و بعد از بستن قرارداد کدرهگیری در اختیار شما قرار دهد.

بازدید از کوچه و محله

انتخاب محله ، تاثیر بسیار زیادی می تواند در زندگی شما داشته باشد مخصوصا اگر دارای فرزند هم باشد.سعی کنید با توجه به بودجه ای که دارید بهترین محله را برای زندگی کردن انتخاب کنید.در زمان بازدید به کوچه و خیابان هم دقت کنید.خانه هایی که در مجاورت با خیابان های اصلی قرار دارند معمولا شلوغ و پر سر و صدا هستند و خیلی مناسب برای یک زندگی آرام نیستند.

به کوچه دقت کنید که خیلی باریک و تنگ نباشد و ماشین به راحتی امکان رفت و آمد داشته باشد.همچنین به نوع کاربری ساختمان های اطراف هم دقت کنید تا همه مسکونی باشد.

دسترسی راحت به وسایل حمل و نقل عمومی

اگر ساکن شهرهای بزرگ هستید حتما با طرح ترافیک و شلوغی خیابان ها آشنایی دارید.دسترسی راحت به وسایل حمل و نقل عمومی می تواند به شما کمک کند تا در زمان خود صرفه جویی کنید و به راحتی به هر نقطه از شهر رفت و آمد کنید.اگر شاغل هستید و یا صرفه جویی در وقت برای شما اهمیت دارد در هنگام انتخاب ملک به این نکته توجه کنید.

امکانات رفاهی

اینکه برای هر خرید ساده ای یا یک پیاده روی معمولی مجبور نباشید ساعت های طولانی را طی کنید و سوار ماشین شوید یک نکته بسیار مهمی است و می تواند تاثیر بسیاری در زندگی شما داشته باشد.به همین دلیل در زمان بازدید از محله به این نکته توجه کنید که در نزدیکی خانه ، سوپرمارکت ، میوه فروشی ، بوستان و درمانگاه وجود داشته باشد.

امنیت و ایمنی ساختمان را بررسی کنید

قطعا امنیت داشتن خانه یکی از مهم ترین ویژگی هاست. برای مثال به:

ارتفاع دیوارها ، سالم و محکم بودن قفل درب ها ، داشتن دوربین مدار بسته ، نگهبان و … در یک نگاه کلی دقت کنید و سعی کنید امنیت ساختمان را ارزیابی کنید.علاوه بر امنیت باید ایمنی ساختمان هم بسنجید.

معمولا آپارتمان های نوساز بعد از ساخت ، توسط مهندسین ناظر بررسی می شوند و در صورتیکه مشکلی نداشته باشند گواهی پایان کار صادر می شود.علاوه بر این توجه به سال ساخت ، بررسی نقشه ساختمانی ، محکم بودن ستون ها ، ضد زلزله بودن می توانید تا حدودی به ایمنی ساختمان پی ببرید.

فرهنگ آپارتمانی

همسایه می تواند نقش مهمی در امنیت و آسایش زندگی شما داشته باشد. برای آشنایی بیشتر می توانید از نگهبانی در مورد همسایه ها و قوانین آپارتمان سوال کنید.اگر هم ساختمان سرایداری نداشت ، عواملی مثل : سالم بودن دیوارها،مرتب و تمیز بودن ساختمان می تواند تا حدودی به شما کمک کند که فرهنگ آپارتمان نشینی آن ساختمان را ارزیابی کنید.

تعداد واحد ها

به تعداد واحدها در هر طبقه دقت کنید.مسلما اگر طرفدار سکوت و آرامش هستید نباید آپارتمان هایی را انتخاب کنید که بیشتر از دو واحد در هر طبقه باشد.هر چه تعداد واحدها در یک آپارتمان کمتر باشد کیفیت زندگی در آن بالاتر می رود.

حفظ حریم شخصی

مشرف نبودن درها به یکدیگر ، عایق بودن دیوارها و پنجره های دوجداره در حفظ حریم شخصی موثر است و باید آن ها را بررسی کنید.

پارکینگ و انباری

در زمان بازدید حتما به پارکینگ توجه کنید. مهم ترین ویژگی یک پارکینگ که باید بررسی شود : میزان شیب آن ، مسقف بودن ، درب های ریموتی ، حق استفاده مهمان از پارکینگ است.

همچنین برای انباری باید توجه کنید که در آن ضد سرقت باشد ، فضای کافی برای نگهداری وسایل را داشته باشد ، و برای امنیت بیشتر در معرض دید نباشد.

اطلاع از قوانین ساختمانی

هر ساختمان مسکونی قوانین مخصوص به خودش را دارد که مشترک میان تمام اهالی ساختمان است.قبل از بستن قرارداد سعی کنید از تمام این قوانین مطلع بشید.

بررسی کردن کنتورها

حتما در مورد مجزا بودن کنتور آب و برق ساختمان جویا شوید.و در صورتیکه کنتور ها جدا نبود حتما از نحوه محاسبه و پرداخت هزینه ها اطلاعات لازم را کسب کنید.

راه پله

برای اینکه اسباب کشی راحت و ایمنی داشته باشید به عرض راه پله دقت کنید.ساختمان هایی که راهروی آن عریض باشد وسایل به راحتی در آن جابه جا می شود و احتمال آسیب دیدگی هم کمتر است.

نورگیر بودن

اولین و مهم ترین نکته ای که از داخل خانه بررسی می شود،نورگیر بودن آن است.برای بررسی دقیق این موضوع می توانید در ساعت های مختلف از روز به بازدید ملک بروید.

انتخاب بهترین طبقه 

طبقات اول و آخر یک ساختمان معمولا به دلیل امنیت کمتر ، سر و صدای بیشتر و آسیب پذیری در برابر سرما و گرما خیلی گزینه ی خوبی برای انتخاب نیستند.سعی کنید در صورت امکان طبقات میانی را برای زندگی کردن انتخاب کنید.

سالم بودن اجزای داخلی ساختمان

حتما به صورت کامل در زمان بازدید تمام اجزای داخلی ساختمان مانند :سیستم سرمایشی و گرمایشی ، کلید پریزها ، لوله کشی ، دیوار و کفپوش را بررسی کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

آشپزخانه

همون طور که می دونید قلب هر خانه،آشپزخانه است و اهمیت بسیار زیادی دارد.در حین بازدید به خوبی دقت کنید که آشپزخانه از نور مناسب ، امکان تهویه هوا ، کابینت های مقاوم و سالم برخوردار باشد.

بالکن یا تراس

بالکن و تراس نقش بسیار مهمی در آپارتمان دارد و می تواند به یک مکان مناسب برای پروش گل و گیاه، کمک به پخت و پز و نگهداری وسایل آشپزخانه و مکان مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت باشد.

پشت بام

سالم بودن اجزای پشت بام نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های شما در آینده دارد. مخصوصا اگر در طبقات آخر ساختمان باشید. فراموش نکنید که در حین بازدید حتما یک سری هم به پشت بام بزنید.

به نظر شما چه موارد دیگری در زمان بازدید از خانه باید مورد بررسی قرار بگیرد؟

برگرفته از وبسایت شابش

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه