بایگانی‌ها

کوچ ابدی معمار شهرک اکباتان

کوچ ابدی معمار شهرک اکباتان
.
رحمان گلزار، دارنده نشان امین الضرب اتاق بازرگانی تهران، درگذشت.
.
او، امروز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ بر اثر کهولت سن، دور از وطن در ایالت فلوریدای آمریکا درگذشته است.
.
نام گلزار از آن جهت در تاریخ شهرسازی معاصر این سرزمین به ثبت رسیده است که او توانست پروژه بزرگ و منحصربفرد شهرک مسکونی اکباتان را در ایران اجرا کند.


.
رحمان در سال ۱۳۰۸ در شهر تاشکند جمهوری ازبکستان و در خانواده ای ایرانی متولد شد اما خانواده گلزار در سالهای بعد به وطن بازگشتند. او بخشی از دوران تحصیلش را در مدرسه دارالفنون سپری کرد
و سپس برای ادامه تحصیل در رشته معماری راهی دانشگاه تهران شد.
.
و داستان شکل گیری شهرک اکباتان از آنجا آغاز شد که او ساختمانی در خیابان آبان ساخته بود و آن را به مبلغ یک میلیون تومان فروخت و در قبال باقی مانده مبلغ بدهی که ۲۰۰ هزار تومان می شد قطعه زمینی به متراژ ۱۰۰ هزار متر مربع در مکان اکباتان کنونی از خریدار خانه دریافت کرد.
.
او با دیدن وسعت زمین، ایده ساخت شهرک اکباتان را در سر پرورانده است. بر اساس آنچه که گلزار روایت کرده است، او برای احداث این شهرک به ۴۵۰ هزار متر زمین دیگر نیاز داشته که برای توافق با صاحب این زمینها راهی پاریس شده و این اراضی را به مبلغ ۵ میلیون تومان خریداری کرده است و بدین ترتیب او این شهرک را در سال ۱۳۵۴ با معماری خلاقانه و بدون دخالت دولت بنا گذاشت.
.
او در فایل ویدئویی کوتاهی که برای نمایش در نخستین دوره جشنواره امین الضرب ارسال کرده بود، این پیام را به جوانان می دهد که «هرآنچه را که باور داشته باشند، با تلاش و صداقت به دست خواهند آورد.» رحمان گلزار در ادامه با چهره ای رنجور می گوید که « ایران جان من است» و بغض، اجازه سخن گفتن را به او نمی دهد…
.
یادش گرامی🙏🏻
.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه